Auteur Topic: Binnenvaart & bandbreedte in de vrije markt  (gelezen 2209 keer)

Ed Hartmann

  • Voorzitter LogoS online marktcalculatie
  • Forumbeheerder
  • Berichten: 335
  • Binnenvaart is dienstverlening !
    • Logos & Aandereis.nl
Binnenvaart & bandbreedte in de vrije markt
« Gepost op: 14 januari 2014, 07:43:20 »
Wat is de samenhang tussen uw vrachtprijs en de vrije markt ontwikkelingen?

De theorie.
Tijdens het DLC congres in Gorinchem presenteerde Erwin van Hassel, verbonden aan de universiteit van Antwerpen zijn bevindingen en aanbevelingen.
Daarin werd onder andere via onderstaande afbeelding aangegeven hoe de prijsvorming in de vrije markt tot stand komt.
Met dit schema toont hij hoe de vraag naar scheepsruimte en het aanbod van lading van invloed zijn op de prijsvorming. Het bruin gekleurde gebied is de bandbreedte in de vrachtprijzen. Er is dus altijd sprake van een bandbreedte. De kunst is dus om te weten hoeveel ruimte er is en waar u zich met uw prijs aanbieding in deze ruimte zit.



LogoS stelt dat door informatie te hebben over deze ontwikkelingen de binnenvaart hierop tijdens de onderhandelingen over een reis kan in spelen.

De praktijk.
Hier ziet u een deel van het realtime resultaten voorbeeld van een willekeurige reis in het LogoS account. Dit wordt getoond na het invoeren van de laad- en losplaats, de vrachtprijs en het aangeboden tonnage.
In april werd er rond de 200 punten gescoord. De waarde van de eigen reis was rond de 201 punten met een bijbehorende omzet van 4.020,-

In juni werd er op het zelfde traject gemiddeld tot 287,39 punten gescoord. De actuele indexwaarde van de eigen reis bedraagt 288,39 met een bijbehorende omzet van 5.760,-                   


De meeromzet op het zelfde traject bedraagt 1.740,-  of te wel ruim 43% meer.

Wie van deze ontwikkelingen d.m.v. 4 invoergegevens op de hoogte is kan zn voordeel er mee doen!
En als veel ondernemers een gezonde beslissing nemen krijgen we ook weer een gezonde markt Zo eenvoudig is het!
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2014, 08:54:02 door Ed Hartmann »
Goede vaart gewenst