Auteur Topic: ijktonomzet  (gelezen 2620 keer)

Ed Hartmann

  • Voorzitter LogoS online marktcalculatie
  • Forumbeheerder
  • Berichten: 335
  • Binnenvaart is dienstverlening !
    • Logos & Aandereis.nl
ijktonomzet
« Gepost op: 08 december 2013, 19:03:45 »
ijktonomzet?

In dit onderwerp leggen we uit
  • wat betekent ijktonomzet
  • wat het doel van de ijktonomzet is
  • welke functie het in de winst & verlies prognose heeft
  • welke functie het in de reisberekening heeft
  • wat u met het reisscenario kunt doen

Wat betekent ijktonomzet?
IJktonomzet is een samenstelling tussen twee begrippen.
ijkton is afgeleid van de ijken die de inzinking van het schip weergeven.
De omzet is het bedrag dat de reis opbrengt.
De samenstelling tussen beide is: de omzet die gerealiseerd wordt per ton laadvermogen.
Als voorbeeld:
Een schip met een maximaal laadvermogen van 2.000 ton heeft een jaaromzet van € 500.000.
De ijktonomzet is: 500.000/2.000 ton = € 250,- per ton.

Wat is het doel van de ijktonomzet?
Voor de individuele ondernemer is het een indicatie van:
  • de gerealiseerde omzet
  • de te verwachte omzet op jaarbasis
Stel een ondernemer heeft een ijktonomzet op jaarbasis van € 250,- vastgesteld. Daarmee realiseert hij een vermogenstoename van € xxxxx. Per reis zal hij dit resultaat dus dienen te bereiken om op jaarbasis hier ook op uit te komen.

Welke functie heeft de ijktonomzet in de winst & verlies prognose?
De ijktonomzet geeft boven in de prognose het omzet streefdoel van de onderneming aan.
Door deze waarde vast te stellen of aan te passen wordt de volledige prognose herberekend en kunt u eenvoudig vaststellen welke ijktonomzet u per reis nodig heeft om de gewenste vermogenstoename te bereiken!


Welke functie heeft de ijktonomzet in de reisberekening?
Hier gaat het om de koppeling tussen de streefdoel ijkton omzet in de winst of verlies prognose en het resultaat in de reisprognose.
Zodra u de snelinvoer heeft ingevuld in de reisberekening krijgt u een eerste resultaat.
De ijktonomzet wordt hierin getoond en u ziet direct hoe deze zich tot het gewenste streefdoel verhoudt.



Er is een onderscheid in de ijktonomzet in:
  • jaar ijktonomzet: dit is op basis van leeg - leeg dagen
  • reis ijktonomzet: dit is op basis van laad - los dagen
Door deze twee verschillende uitgangspunten kunt u bekijken of de reis op zich aan uw doelstellingen voldoet. Heeft u bijvoorbeeld lang stil gelegen door bv. vakantie of reparatie dan haalt de ijktonomzet op jaarbasis waarschijnlijk niet uw doelstelling. Door de reis van laad- tot losdatum te beoordelen heeft u wel een indicatie!

Wat kunt u met het reis scenario doen?
Al voordat u de reis heeft gemaakt kunt u via het scenario zien of deze gaat toevoegen aan uw eigen vermogen.
Via het reisscenario in de winst & verlies prognose kunt u drie ijktonomzet doelen vaststellen.
  • Groene zone: streefdoel gehaald
  • Oranje zone: streefdoel niet gehaald - maar er wordt nog steeds aan de vermogensgroei bijgedragen hoewel  niet in de gewenste mate
  • Rode zone: streefdoel resultaat onvoldoende - het resultaat is veel te laag en gaat ten koste van uw eigen vermogen
Zodra deze ijktonomzetwaarden in de winst of verlies prognose zijn ingevoerd kleuren de ijktonresultaten in de reisberekening aan de hand van de uitkomst  in een van deze kleuren.
Op deze manier bent u in staat om snel te beoordelen of de reis aan uw financiële uitgangspunten voldoet en kunt u op basis daarvan een keuze maken.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2013, 09:24:40 door Ed Hartmann »
Goede vaart gewenst