Auteur Topic: LogoS index = vrachtprijs transportbeloning per ton kilometer  (gelezen 7147 keer)

Ed Hartmann

  • Voorzitter LogoS online marktcalculatie
  • Forumbeheerder
  • Berichten: 335
  • Binnenvaart is dienstverlening !
    • Logos & Aandereis.nl
LogoS index = vrachtprijs transportbeloning per ton kilometer
« Gepost op: 31 januari 2014, 17:09:45 »
De LogoS|index grondgedachte.
Transparantie in de binnenvaart is meer dan verschillende groepjes collega's die elkaar via telefonisch contact op de hoogte houden wat er wanneer is betaald. Ook is inmiddels duidelijk dat in een neergaande markt de VI informatie door "kwaadwillende of onnozelen" onder ons eenvoudig misbruikt kan worden. Daarmee heeft het helaas ook negatieve gevolgen voor de individuele belangen van deelnemers.

Transparantie volgens LogoS
Een paar van de uitgangspunten zetten we hier op een rij.
  • Werkbare en zinvolle transparantie in de vrachtprijs binnenvaart markt vraagt om gelijke uitgangspunten van reiswaarderingen en vergelijkbare resultaten.
  • Het fundament van transparantie is de transportbeloning van een reis. Reizen worden bij de transport beloning niet alleen meer beoordeeld op basis van de vrachtprijs.

Transportbeloning als graadmeter?
1: De LogoS index is de graadmeter voor de transport beloning.
De indexwaarde is een rapportcijfer die de verhouding aangeeft tussen -de betaalde vrachtprijs en de afgelegde transportafstand -.
Hoe hoger de betaalde vrachtprijs per ton per afgelegde kilometer, des te hoger is de indexwaarde.
Dus:
  • Des te hoger de betaalde vrachtprijs op een gelijk traject, des te hoger wordt de indexwaarde.
  • Wordt de trajectafstand groter bij een gelijkblijvende prijs, dan daalt de indexwaarde.
  • Wordt de trajectafstand kleiner bij een gelijkblijvende prijs, dan stijgt de indexwaarde
Zo is er dus naast een vergelijkbare waardering op trajecten met gelijke laad- en losplaatsen ook vergelijk mogelijk tussen andere laad- en losplaatsen in een gelijkwaardige omgeving.

Maar daarmee zijn we er niet. Je zult deze resultaten zinvol met elkaar moeten kunnen vergelijken.

Resultaten vergelijken!
Daarvoor zijn drie zaken nodig.
  • een uniforme vrachtprijs waardering (de LogoS index)
  • een systeem om reiswaarderingen te vergelijken (de traject- en de marktmonitor)
  • internet verbinding en een LogoS account
Met deze hulpmiddelen is de binnenvaart in staat om een beeld van marktontwikkelingen te maken en daar actueel op in te spelen.

2: De traject- en marktmonitor, het systeem van index (transportbeloning) vergelijking.
Om deze reiswaarderingen met elkaar te vergelijken is een systeem met structuur nodig. Omdat we in dit topic het hebben over de transportbeloning en niet over manier hoe we deze met elkaar vergelijken vind je meer info hierover in ons topic:de marktmonitor. Klik voor meer informatie op deze link: marktmonitor & trajectmonitor.

De praktijk.
Inspelen op de traject ontwikkelingen. Hoe werkt dat in de reisberekening?
Als voorbeeld een reis Roterdam - Wageningen. In het eerste geval ziet u de indexwaardering op basis van 4,- per ton. In het tweede voorbeeld ziet u de gelijke reis met een indexwaardering op basis van 5,- per ton.

1: Rotterdam - Wageningen a 4,- per ton.
In het reisschema zijn de laad- en losplaats ingevoerd, automatisch wordt de reisafstand berekend.


In het tweede tabblad is de soort lading gekozen en het aangeboden tonnage met de prijs per ton ingevoerd.


Resultaat.
Op dit traject van 109 km heeft de prijs van 4,- een indexwaardering van 251,35 punten, rood omcirkeld bij uw index!
De trajectindex eronder toont een waarde van 225,01 punten. Deze is berekend over de laatste vijf ingevoerde reizen op dit of omliggende trajecten. De boodschap is simpel: de eigen reis heeft een hogere waarde, een betere vrachtprijs of een boven trajectconform niveau. Dat is wat deze twee cijfers u vertellen!
Door op de trajectmonitor (niet in dit voorbeeld getoond) te klikken wordt een apart overzicht getoond van de bijbehorende reizen. Het grafiekje geeft een beeld van de historische ontwikkelingen over de periode van een jaar. Zo is dus te zien of de ontwikkelingen stijgen of dalen. Wie weet dat er in een stijgende markt wordt onderhandeld staat dus heel anders in het gesprek dan wie "blind vaart".



2: Rotterdam - Wageningen voor 5,- per ton.


Het resultaat is een indexwaardering van 314.19 punten.


Leuk? maar wat kan ik hier mee?
  • Zien wat het laatste index niveau is (287.1 punten)
  • Zien hoe de eigen reis zich hier tot verhoudt (314,19 pnt of 5,- per ton)
  • Weten of de eigen aanbieding "boven of onder traject" conform niveau is.
  • Onderhandelen en prijs aanpassen op basis van informatie i.p.v. "gevoel"
 
Realtime, snel en vertrouwd.
Alle informatie die hier getoond wordt is realtime. Dat wil zeggen: zodra een reis door een deelnemer is ingevoerd is de informatie direct voor overige deelnemers beschikbaar.
Wie uit deze twee getallen kan afleiden wie welke reis heeft ingevoerd vinden wij erg knap.
En ja..door vier reisgegevens in te voeren ontstaat het bovenstaande beeld op het traject. Sneller gaat niet lijkt ons.

Let op:
Hoewel de indexwaarde zeker van invloed is op het ijkton resultaat van de reis kan een reis met een lage indexwaarde zeker een uitstekend resultaat opleveren. De indexwaarde is vooral om te bepalen hoe de reis zich verhoudt tot het traject of de markt om u heen.

Wilt u meer weten over online calculeren? Op het informatorium staan meerdere openbare publicaties. Maar het snelste komt u er achter hoe het werkt door een gratis proef account voor drie maanden aan te vragen op www.aandereis.nl.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2014, 21:18:14 door Ed Hartmann »
Goede vaart gewenst